کمک به کاهش وزن، ترک سیگار والکل با کمک هورمونهای روده ای

15 ژانویه 2016- دانشمندان درحال بررسی تزریق هورمونهای روده ای برای کمک به جلوگیری از پرخوری، ترک سیگار و الکل هستند.

گروهی ازمحققان کالج امپریال لندن از داوطلبین برای شرکت در مطالعه ی اخیر دعوت کردند. در این تحقیق دانشمندان ترکیباتی را به افراد شرکت کننده تزریق خواهند کرد که عمل هورمونهای طبیعی معده و روده  را تقلید می کنند، آنها امیدوارند این کار بتواند به ایجاد احساس سیری پس از غذا، کاهش تمایل به خوردن غذاهای ناسالم(پرچرب و پرقند)،همچنین ترک سیگار و نوشیدن الکل کمک کند.

محققان دریافته اند تمایل اغلب افراد دچار اضافه وزن به خوردن غذا همانند اعتیاد افراد به سیگار، الکل یا سایر مواد مخدر است. یک تئوری این است که مناطق خاصی از مغز که در تمایل و هوس برای خوردن غذا دخالت دارند با دیدن غذا یا تصویر آن، بیش از حد فعال می شوند.

چاقی، کشیدن سیگار و الکل بیشترین بار بهداشتی را به جوامع تحمیل می کند. مطالعات قبلی نشان داده است که دو سیستم هورمونی که در تحقیقات جدید بررسی شده اند: بنامهای پپتید شماره ی 1 شبه  گلوکاگون (GLP-1) و گرلین نه تنها اشتها را تغییر می دهند بلکه مناطقی از مغز را که در اعتیاد، پاداش و استرس دخالت دارند را هدف قرار می دهند. این نواحی مغزی در اشتیاق به خوردن غذاها نیز دخالت دارند، به همین دلیل دانشمندان قصد دارند ترکیباتی را که عملکرد این هورمونها را تقلید می کنند به منظور کاهش پرخوری، ترک سیگار و الکل آزمایش کنند.

دکتر Goldstoneیکی از محققان ارشد این پژوهش می گوید: مطالعات نشان می دهد که افراد دارای اضافه وزن ممکن است در پاسخ به استرس دچار پرخوری و تمایل به خوردن غذاهای خاص(هوس) شوند.

این رفتارها آنها را مستعد پرخوری بخصوص خوردن غذاهای چرب و بسیار شیرین می کند، برای این افراد همچنین نخوردن غذا در هنگام تلاش برای کاهش وزن بسیار سخت است، درست مانند ترک سیگار برای افراد سیگاری یا ترک اعتیاد  به الکل برای افراد الکلی.

در این تحقیق به داوطلبان 3 تزریق از ترکیباتی مشابه با هورمونهای GLP-1و گرلین  یا پلاسبو(نرمال سالین) صورت می گیرد. درمجموع 90 شرکت کننده در این  تحقیقات حضور خواهند داشت که  30  نفر از آنها  دارای اضافه وزن هستند  و در تلاشند  که از وزن  خود بکاهند، 30 نفر قبلاً سیگار می کشیدند و 30 نفر قبلاً به الکل اعتیاد داشتند.

برای بررسی میزان تمایل و هوس این افراد، از شرکت کنندگان در حین  تزریق اسکن مغزی گرفته  می شود.

در حین گرفتن اسکن مغزی ، تصاویری از غذاهای مختلف مانند پیتزا  و دوناتس همچنین  الکل و سیگار  برای آنها به نمایش گذاشته می شود. دانشمندان سپس میزان فعالیت نواحی مغزی مرتبط با هوس را در حالیکه داوطلبان به این تصاویر نگاه می کنند،اندازه گیری می نمایند. سپس تأثیر هورمونها بر کاهش  فعالیت  مناطقی از مغز که در  استرس دخیل  هستند، بررسی می گردد.

 محققان امیدوارند این هورمونها  بتوانند در شرایط استرس به این افراد برای غلبه بر تمایل آنها به خوردن غذا، نوشیدن الکل یا کشیدن سیگار کمک کنند. برای بررسی این موضوع به داوطلبان تصاویر استرس زای خفیفی نظیر تصاویری از  حمل  چاقو یا اسلحه  توسط  افراد نشان  داده می شود و سپس فعالیت مغزی آنها اندازه گیری خواهد شد.

دکتر گلدستون می گوید: چنانچه نتایج این تحقیق موفقیت آمیز باشد در آینده  درمانهای موثری  برای ترک اعتیاد تولید خواهد شد. برای اکثر افراد چاق، مداخلات غیرجراحی برای مقابله با چاقی نظیر برنامه های ورزشی و رژیم غذایی در دراز مدت تاکنون ناامید کننده بوده است. در مورد الکل و سیگار نیز مشکل اصلی بازگشت به این عادات پس از ترک آنها است. بنابراین به درمانهای دارویی جدید برای ترک اعتیاد در هر سه زمینه نیاز داریم، امیدواریم که این مطالعه به تولید داروهای جدید برای ترک اعتیاد و کاهش وزن منجر شود.

 یکی از محققان اپیدمیولوژیست این تیم تحقیقاتی، دکتر Lottaمی گوید: از آنجائیکه تعداد افراد چاق رو به افزایش است و چاقی بزرگترین عامل خطر برای ابتلا به دیابت نوع 2 می باشد، باید بروی اقدامات پیشگیرانه  بیشتر تمرکز  کنیم.

پرفسور warehamمدیر بخش اپیدمیولوژی امپریال کالج می گوید: ادامه ی تحقیقات برای شناسایی مارکرهای بیولوژیکی که بتوانند عواقب متابولیکی چاقی را پیش بینی کنند، بسیار مهم است زیرا در این صورت  با اجرای مداخلات در سطح  فردی  می توانیم  افراد  در معرض خطر زیاد را هدف قرار دهیم و از آنجائیکه همه ی افراد چاق با هر مقدار چاقی درمعرض خطر هستند ما به مداخلاتی درسطح  جمعیت  برای کاهش شیوع چاقی نیاز داریم.

منبع:

www3.imperial.ac.uk/newsandeventspggrp/imperialcollege/newssummary/news_15-1-2016-16-53-56